Under Fastighetsdagen har du möjlighet att höra Erik Ranängen, bransch- och föreningsansvarig på Byggföretagen i Norrbotten, berätta om det som just nu sker i norra Sverige, när industrin investerar 1400 miljarder i flera olika megaprojekt.
Erik kommer att prata om de möjligheter och utmaningar som den gröna omställningen innebär för bygg- och anläggningsbranschen. Han kommer också visa en film där Claes Nordmark, kommunalråd i Boden, berättar om vad som händer på orten när Stegra investerar stort i ett nytt stålverk.
Vilka utmaningar har Norrbotten haft i samband med omställningen?
– Det finns framför allt många och stora möjligheter men det finns förstås också en lång lista med utmaningar. Vi pratar mycket om kompetensförsörjning, om hur vi får energin att räcka till alla, hur får vi fart på bostadsbyggandet och hur vi ska göra med entreprenörsbostäder. Vi pratar om långa och besvärliga tillståndsprocesser och om hur tiden är en viktig faktor; allt ska ske snabbt och parallellt. Frågan om osund konkurrens kommer också upp när det är så stora belopp som ska investeras och få som kan göra jobbet. Sist men inte minst pratar vi om att bygga attraktiva samhällen, för de som bor och verkar där och där vi inte bara ”inhyser” våra entreprenörer utan där de verkligen kan trivas.
Vilken är lösningen på alla dessa utmaningar?
– Framför allt handlar det om att starta processerna tidigt, för sedan blir det bråttom och ska gå fort. Vi har också sett vikten av att hitta nya sätt att samarbeta och samverka, i takt med att vi ställs inför nya krav. Ett exempel är Svenska kraftnät som lyckats halvera sin produktionstid tack vare ett nytt arbetssätt. Ett annat bra exempel är ”Luleåmodellen” där alla intressenter samlas och hittar lösningar för hur elen ska räcka till alla.
Hur kan våra jämtländska entreprenadföretag förbereda sig inför en liknande investeringsboom inom några år?
– Är man förberedd så har man mycket större förmåga att ta vara på de möjligheter som uppstår. Gör därför en analys av vad som kommer att behövas och rigga organisationen för det. Var aktiva, engagera er och håll koll på vad som händer. Ta kontakt med andra i branschen som har erfarenhet av att jobba med större uppdrag, gärna med utländska aktörer, och lär av dem. Ta helt enkelt vara på alla nya möjligheter, men glöm inte de kunder ni redan har. Lägg inte alla ägg i samma korg helt enkelt.